Tidstrender inom diagnostik av prostatacancer

Till dig som deltog i studien Malmö Kost Cancer 1991-1996: Vi planerar en studie som kommer att undersöka hur diagnostiken av prostatacancer utvecklats över tid och om detta lett till förändringar i vilken typ av cancer som upptäcks. All information är sedan tidigare insamlad och Du behöver inte göra något ytterligare för att delta.

En kort bakgrund

Hur prostatacancer diagnostiseras har utvecklats över tid. Med PSA-blodprovets intåg under 1980-talet ökade antalet diagnostiserade fall. Vidare har magnetresonanstomografin (MRT) utvecklats för bättre diagnostik av prostatacancer. Vår studie syftar till att studera hur diagnostiken av prostatacancer har utvecklats över tid, om detta lett till förändringar i vilken typ av cancer man upptäcker (aggressivitet och stadie) och om det finns faktorer som påverkar diagnostiken.

Vi avser använda oss av den data du lämnade i samband med att du gick med i Malmö Kost Cancer Studien, mellan 1991-1996, och samköra datan med svenska befolknings- och medicinska register för uppgifter kring exempelvis utbildningsnivå, samsjuklighet, diagnostiska utredningar med avseende på prostatacancer och utfallet av dessa.

Studien förväntas ge ny kunskap kring hur diagnostiken av prostatacancer utvecklats över tid och vilka faktorer som påverkar diagnostiken. Sådan kunskap är värdefull för att kunna planera och utvärdera framtida diagnostiska metoder inom prostatacancer.

Analys av datan kommer att ske kodat (pseudonymiserat). Kodnyckeln kommer att förvaras krypterad och fysiskt inlåst på bild- och funktions lokaler på Skånes universitetssjukhus i Lund. All data skyddas av sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och Offentlighets- och sekretessförordningen (2009:641). Behandling av personuppgifter kommer ske enligt Dataskyddsförordningen (EU-förordningen 2016/679, GDPR). Resultaten kommer att presenteras på gruppnivå så att ingen enskild individ kommer kunna urskiljas. Resultaten kommer att redovisas i vetenskapliga tidskrifter. Efter att dataanalysen är slutförd kommer kodnyckeln att förstöras och ett helt anonymiserat datablad kommer att sparas i arkiveringssyfte.

Forskningshuvudman är Region Skåne.

• Dataskyddsombudet, Region Skåne, 291 89 Kristianstad. Tfn: 044-309 30 00 (dataskyddsfrågor).
  • Enheten för journal- och arkivservice på Regionarkivet: Regionarkivet, Porfyrvägen 20, 224 78 Lund, telefon 0771-86 66 00 (registerutdrag).

Studien har godkänts av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2021-05037).

Om Du önskar att Dina data inte skall användas eller för ytterligare information tveka inte att kontakta:

Medicine doktor, överläkare Erik Baubeta Fridh
Bild och funktion, Skånes universitetssjukhus, 221 85 Lund
Tel: 046-17 50 85 eller via erik [dot] baubetafridh [at] skane [dot] se

Om Du avböjer att Dina personuppgifter används kommer detta inte på något sätt att påverka Din nuvarande eller framtida kontakt med sjukvården.