The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Fertilitet och reproduktiva beslut under Covid-19-pandemin

Vid Avdelningen för arbets- och miljömedicin, Lunds universitet, bedrivs forskning kring hur bland annat miljöfaktorer och levnadsvillkor påverkar hälsa och sjukdom. Kunskapen används sedan för att identifiera hälsorisker i arbets- och omgivningsmiljön och syftar till att eliminera dessa risker och förebygga ohälsa. Covid-19-pandemin har utgjort en sådan hälsorisk med påverkan på både kort och lång sikt och utgör ett så kallat ”naturligt experiment” med möjlighet att följa händelser som inte hade inträffat annars. Exempelvis kan omprioriteringar inom vården studeras avseende potentiella effekter på folkhälsan ur ett reproduktivt perspektiv.

Vi avser därför att i en serie registerstudier öka kunskapsläget om vilka sociala och samhällsmässiga faktorer som påverkar fertilitetsmönster och reproduktiva beslut. Alla kvinnor mellan 15 och 45 år, bosatta i Skåne som varit gravida under perioden 2013 eller senare kan komma att inkluderas i studien, men eftersom det handlar om registerdata kommer inga individer att kunna kontaktas. Studien är godkänd av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2021-01798).

I samband med studien kommer vi länka samman personbundna, men för oss icke identifierbara uppgifter, från följande register hos Region Skåne, Socialstyrelsen och Statistiska Centralbyrån:

• Region Skånes Vårddatabas
  • LISA-databasen (socio-ekonomiska faktorer)
  • Registret över totalbefolkningen
  • Läkemedelsregistret

All data skyddas av sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), Offentlighets- och sekretessförordningen (2009:641), och all datahantering sker i enlighet med EU:s generella dataskyddsförordning (2016/679), GDPR. Forskningsdata förvaras på säker server vid Lunds universitet. Efter projektets avslutande gallras eller arkiveras data och handlingar i enlighet med Arkivlagen (1990:782).

All bearbetning och analys av data, samt all presentation av resultat kommer att ske på gruppnivå i icke identifierbar form, vilket innebär att ingen enskild individ kommer gå att urskilja. Redovisning av resultaten kommer primärt att ske i vetenskapliga tidskrifter.

Lunds universitet, som är huvudman för studien, är ansvarig för personuppgifterna och lyder under dataskyddsförordningen. Enligt denna har Du rätt att få information om vilka personuppgifter som behandlas om just Dig, samt begära rättelse av personuppgifter som Du tror är felaktiga. Ansökan för detta görs hos: Dataskyddsombud, Lunds universitet, HS 31, 221 00 Lund.

Om Du önskar att uppgifter om Dig inte skall användas eller om Du önskar få en mer detaljerad information angående studierna, dataskyddsförordningen, sekretesslagen eller sekretessförordningen går det bra att kontakta projektansvarig forskare:

Professor Lars Rylander
Avdelningen för arbets- och miljömedicin, Lunds universitet
Medicon Village, Scheelegatan 8 (Byggnad 402a), 223 81 Lund
E-post: lars [dot] rylander [at] med [dot] lu [dot] se   Telefon: 046-222 16 31

Om Du avböjer att Dina personuppgifter används kommer detta inte på något sätt att påverka din nuvarande eller framtida kontakt med sjukvården, och Du behöver inte ange något skäl till att utgå från studierna.