The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Betydelsen av sensomotorisk analys, träning och förändrade hanteringsstrategier hos patienter som har eller riskerar utveckla långvarig smärta i rörelseorganen

Vid Smärtrehabilitering på Skånes universitetssjukhus rehabiliteras personer med långvarig smärta. Vid enheten planerar vi att göra en studie angående vilka interventioner hos fysioterapeut som ger bäst effekt och vilka ingångsdata de patienter har som får bäst effekt av ett rehabiliteringsprogram kallat Fysioterapiprogrammet. Vidare planerar vi undersöka vård- och läkemedelsbehov, sjukfrånvaro och arbetsförmåga perioden före, vid avslut och 1 år efter avslutad rehabilitering. Syftet är att öka kunskapen om långvarig smärta, dess påverkan på individ och samhälle och att framöver kunna optimera rehabiliteringen för patienter med långvarig smärta.

Studierna baseras på data som insamlats i vårdkvalitetsförbättrande syfte via frågeformulär som används vid enheten. Dessa sammanlänkas med registerdata över: vårdnyttjande, läkemedel, arbetsmarknadstillhörighet samt inkomst och utbildning. I studien kommer även journaluppgifter angående vilka fysioterapeutiska åtgärder som använts i rehabiliteringen av patienter som vårdats under åren 2014-2018 att inhämtas. I en del av studien kommer också frivilliga intervjuer att genomföras med patienter och fysioterapeuter angående vilka åtgärder i rehabiliteringen man som patient och fysioterapeut anser bidragit till eventuell förändring av smärta, aktivitet och allmän hälsoupplevelse.

Har du deltagit i fysioterapiprogrammet under perioden 2014-2018 kan dina uppgifter komma att användas i studien. Alla data skyddas av sekretess, uppgifterna hanteras pseudonymiserat och behandling av personuppgifter sker enligt Dataskyddsförordningen (GDPR), (EU) 2016/679. Studien är godkänd av Etikprövningsnämnden. All bearbetning och analys av data, samt all presentation av resultat kommer att ske på gruppnivå i icke identifierbar form, d.v.s. ingen enskild individ går att urskilja. Redovisning av resultaten kommer primärt att ske i vetenskapliga tidskrifter.

Region Skåne är huvudman för studien. Enligt lag har Du rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter som behandlas om just Dig. Du har också rätt att begära rättelse av personuppgifter som Du tror är felaktiga. Ansökan för detta görs hos: Dataskyddsombudet, Region Skåne, 291 89 Kristianstad.

Du kan välja att tacka nej till att Dina personuppgifter används och detta kommer i så fall inte på något sätt att påverka din nuvarande eller framtida kontakt med sjukvården. Om Du önskar att Dina data inte skall användas eller om Du vill få en mer detaljerad information angående studierna går det bra att kontakta ansvarige forskare fysioterapeut, Dr Med Vet Anna Trulsson Schouenborg, Smärtrehabilitering SUS, Lasarettsgatan 13, 22185 Lund, 046-17 15 22, anna [dot] trulssonschouenborg [at] skane [dot] se.