Genetiska variationer i immunförsvaret och insjuknande i infektionssjukdomar

Information avsedd till deltagare som inkluderats i Malmö kost cancer (MKC) kohorten 1991-1996

Infektionssjukdomar är vanliga och kan i de flesta fall behandlas effektivt inom dagens sjukvård. Ökad antibiotikaresistens samt nya virus förändrar dock förutsättningarna för behandling av infektioner och mer kunskap behövs om hur våra kroppar interagerar med olika bakterier och virus så vi kan ta fram nya behandlingar och förebygga sjukdom.

Vi avser nyttja insamlade patientdata från MKC för att studera genetiska variationer i det medfödda immunförsvarets påverkan på insjuknandet i infektionssjukdomar. Tidigare så har studier inom MKC genomförts för att studera exempelvis hjärt-kärlsjukdomar samt cancer. Genetiskt material från alla individer inom MKC har även analyserats för att möjliggöra analys av genetiska data. Denna data tillsammans med information från patientregister, läkemedelsregistret samt dödsorsaksregistret kommer att nyttjas för att studera de olika genernas inverkan på insjuknandet i olika infektionssjukdomar med fokus på bland annat huden, luft- och urinvägar samt svampinfektioner och svåra infektioner som sepsis. Vi vill även undersöka detta hos specifika riskgrupper, t.ex. de med ett försämrat immunförsvar eller med lungsjukdom som exempelvis KOL. De gener som kommer att undersökas är relaterade till metabolismen av vitamin D samt det medfödda immunförsvarets komponenter och signalvägar.

Data kommer att behandlas så att inte obehöriga kan ta del av den. Personuppgifterna kommer att behandlas med laglig grund av allmänt intresse i samband med forskning enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) och har genomgått en etikprövning (2022-00191-01). Alla resultat som publiceras kommer att vara på gruppnivå vilket betyder att ingen individ kommer att kunna identifieras. Ansvarig för dina personuppgifter är Lunds universitet. Om du har frågor eller vill nyttja dina rättigheter avseende hur personuppgifter behandlas vänder du dig till Lunds universitets Dataskyddsombud: Lunds universitet Box 117, 221 00 Lund, 046-222 00 00, dataskyddsombud [at] lu [dot] se. Klagomål har man rätt att lämna in till Integritetsskyddsmyndigheten.

Om du varit med i MKC och ej vill delta i denna studie så vänligen kontakta professor Kristian Riesbeck, kristian [dot] riesbeck [at] med [dot] lu [dot] se, 046 70 460 80 63, Jan Waldenströms gata 59, 205 02 Malmö. Skäl för detta behöver ej uppges och kommer ej att påverka din framtida relation med sjukvården. Studien kommer att initieras hösten 2022 och resultaten publiceras huvudsakligen i vetenskaplig tidskrift. När projektet avslutats kommer data att arkiveras vid Lunds universitet enligt rutiner för arkivering av forskningsdata.