Forskning gällande samband mellan miljögifter, läkemedel och ohälsa

Vid Avdelningen för arbets- och miljömedicin vid Lunds Universitet (AMM) sker forskning kring arbets- och miljörelaterad ohälsa. Ökad kunskap är ett måste för att ohälsa ska kunna förebyggas.

Vi har tillstånd från Etikprövningsnämnden i Lund om att genomföra en studie där vi använder oss av data från register i kombination med blodprover sparade i en biobank för att studera vilken betydelse som miljögifter och läkemedel har för risken att utveckla graviditetskomplikationer och risken för försämrad tillväxt under fosterperioden. De som inkluderas är graviditeter i Skåne 1995-2009. Inga individer kommer att kontaktas. Databearbetning sker vid AMM. Vi hanterar alla uppgifter som konfidentiellt material. Resultat av studien kommer att presenteras i avidentifierad form och ingen enskild individ kommer att kunna urskiljas. Du som ingår i studien kan få mer information genom att kontakta projektansvarig. Om du önskar utgå från studien kan du även begära detta innan den 15 februari 2019 utan närmare förklaring.

Projektansvarig:
Docent Lars Rylander
Avdelningen för arbets- och miljömedicin, Lunds universitet
Medicon Village, Scheelegatan 2 (Byggnad 406), 223 81 Lund
lars [dot] rylander [at] med [dot] lu [dot] se